Teisės Apžvalga

Viešojo pirkimo sutarties kainos didinimas - negalima delsti!

Pastaruoju metu smarkiai išaugus žaliavų kainoms, tiekėjai, kurie viešuosius pirkimus laimėjo dar iki neramumų pasaulyje, susiduria su itin skausminga problema – išaugusia viešojo pirkimo sutarties įvykdymo kaina. Neretu atveju toks staigus žaliavų brangimas tiekėjui reiškia, kad jis nesugebės įvykdyti viešojo pirkimo sutarties, iškyla bankroto rizika bei rizika būti įtrauktam į juodąjį tiekėjų sąrašą. 

Šiuo atveju svarbiausia yra nelaukti kol sutarties vykdymas taps nebepakeliamu ir imtis veiksmų dėl viešojo pirkimo sutarties pakeitimo, konkrečiai kainos padidinimo.

Tarp į tokią situaciją patekusių tiekėjų pastebima tendencija siekti susitarimo su perkančiaja organizacija, tačiau tokį susitarimą pasiekti pavyksta ne kiekvienam ir neretai tenka kreiptis į teismą dėl sutarties kainos pakeitimo, pasikeitus esminėms sutarties vykdymo aplinkybėms. 

Kiekvienu konkrečiu atveju yra būtina įsigilinti į esamą situaciją, aplinkybes ir priežastis, dėl kurių sutarties vykdymas tapo nebepakeliamas (kad pabrangimas yra objektyvus, neišvengiamas, nenumatytas ir iš esmės keičiantis sutarties šalių pusiausvyrą), surinkti atitinkamus įrodymus dar prieš kreipiantis į perkančiąją organizaciją. 

Esanti situacija kelia itin daug nepatogumų statybų sektoriui. Statybinių medžiagų iš Rusijos ar Baltarusijos tiekimas sustabdytas, nebetinka medžiagų tinkamumo dokumentai. Paprastai sutartyje būna numatytas kainos peržiūros mechanizmas, kuris šiuo atveju dažnai būna neadekvatus. Pavyzdžiui, jei sutartyje yra nuostata, kad kaina peržiūrima kartą per metus, galima ją keisti į kartą per 3 mėn. Taip pat gali būti nuostata, kad sutarties kaina peržiūrima atsižvelgiant į kokį nors statistinį indeksą, tad šiam tapus neadekvačiu, jį galima pakeisti į aktualesnį.

Sutarčių pakeitimai gali būti nebūtinai susiję su kaina. Kai kuriais atvejais, jei apsunkinanti aplinkybė yra laikina, pakankamas gali būti sutarties termino pailginimas, pvz., vykdytojas susirado alternatyvą ankstesniam tiekėjui, bet prekę gaus vėliau.

Kiekvienu atveju būtina individualiai vertinti, kiek rizikos buvo įmanoma numatyti pasiūlymų pateikimo metu, kiek šios rizikos savo pateiktu pasiūlymu tiekėjas prisiėmė.

Sprendimas dėl sutarties keitimo – perkančiosios organizacijos prerogatyva. Tariantis dėl sutarties pakeitimų didesnė sprendimo galia atitenka perkančiosioms organizacijoms. Jos turi pasirašytą sutartį su konkrečiomis sąlygomis. Kol sutartis nepakeista, ją tiekėjas privalo vykdyti, o nevykdydamas rizikuoja sankcijomis.

Nepritariančiųjų sutarties keitimui pusėje yra ir Viešųjų pirkimų įstatymo (VPĮ) formuluotės, ir ligšiolinė teismų praktika, pagal kurią į keitimus žiūrima labai atsargiai. Vis dėlto būtina ieškoti balanso. Tiekėjui sutarties vykdymas gali tapti tiek nebenaudingas, kad jis tiesiog nebeturės pinigų, skelbs nemokumą. Tokiu atveju perkančioji organizacija rizikuoja likti be rezultato arba jis stipriai nutols. Teks ieškoti, kas galėtų pabaigti projektą, bet kuriuo atveju išaugs projekto kaina, nes naujas tiekėjas nesutiks dirbti nerealiomis sąlygomis. Jeigu perkančiosios organizacijos interesas yra realus rezultatas, tai protinga būtų siekti sutarties išsaugojimo: derėtis, adaptuoti sąlygas pasikeitusiai situacijai.

Net jei perkančioji organizacija sutiktų keisti viešojo pirkimo sąlygas, atvejus, kada teisėtai galima tai daryti, riboja VPĮ. Dažniausia situacija šiuo metu – kai sutarties vykdymas nenumatytai išbrango, o esamos kainodaros taisyklės jo neapima. Tam, kad sutartį būtų galima pakeisti, VPĮ numato keleto aspektų įvertinimą ir pagrindimą, kurį turi atlikti tiekėjas.

Pirmiausia reikėtų įsivertinti, kokios aplinkybės egzistavo pirkimo pradžios, pasiūlymų pateikimo, sutarties sudarymo metu. Tiekėjas turėtų įrodyti, kad susiklosčiusių aplinkybių jis tuo metu objektyviai negalėjo numatyti.

Ne mažiau svarbus atsakymas į klausimą, ar tiekėjo tiekiamų, paslaugoms ar darbams naudojamų medžiagų ar įrenginių kaina padidėja iš esmės, o toks kainos pokytis nėra įprastas. Kainų augimas, neviršijantis įprasto kasmetinio kainų lygio kilimo, nebūtų laikomas aplinkybe, kurios nebuvo galima numatyti.

Kiti svarstytini aspektai, lemiantys, ar sutarties sąlygos gali būti pakeistos tiekėjo naudai, yra kainai įtaką darančių aplinkybių atsiradimas tik po sutarties sudarymo, negalėjimas tų aplinkybių sutarties sudarymo metu protingai numatyti, jų kontroliuoti, prisiimta aplinkybių atsiradimo rizikos, įvertinimas, kokią įtaką pokytis kainų rinkoje daro konkrečios ketinamos pakeisti sutarties kainai.

Bet kokiu atveju viešojo pirkimo sutarties vykdymo kaštams išaugus aukščiau kasmetinio kainų, medžiagų ir žaliavų brangimo, būtina nedelsiant tartis su perkančiaja organizacija dėl kainos pakeitimo. Nepavykus susitarti – interesus reikia ginti teisme.

Šioje teisinėje apžvalgoje esanti informacija neturėtų būti vertinama kaip teisinė konsultacija. Tikslų reikalingų atlikti veiksmų planą ir teisinių paslaugų paketą, geriausiai atitinkantį kliento specifinę situaciją ir interesus, suteikiame privačioje teisinėje konsultacijoje, susisiekus elektroniniu paštu info@labex.lt, arba telefonu Nr. +370 699 49 188.