Lietuvos Aukščiausiojo Teismo praktikos apžvalga - civilinė byla Nr. e3K-3-90-403/2022

Nusipirkus nekokybišką automobilį, privalu tinkamai apie tai informuoti pardavėją

2022 m. balandžio 13 d. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas paskelbė nutartį byloje, kurioje buvo sprendžiama dėl pardavėjo atsakomybės pirkėjui už naudoto daikto (automobilio) kokybę.

Šiuo atveju svarbu pažymėti, kad Kasacinis teismas dar kartą įtvirtino pardavėjo atsakomybę už parduoto naudoto automobilio trūkumus, tačiau papildomai aiškiai akcentavo pirkėjo pareigą tinkamai informuoti pardavėją ir suteikti galimybę trūkumus pašalinti pačiam pardavėjui.

Byloje pirkėjas (ieškovas) prašė priteisti iš pardavėjo (atsakovo) nupirkto naudoto automobilio remonto išlaidų atlyginimą. Ieškovas nurodė, kad sutartyje pardavėjas jokių daikto trūkumų nenurodė, šie išryškėjo tik pradėjus eksploatuoti automobilį. Po kreipimosi į oficialų parduoto automobilio markės atstovą Lietuvoje buvo nustatyti paslėpti automobilio trūkumai. Nors automobilio tvarkymo metu buvo susisiekta su atsakovu, sprendimo rasti nepavyko.

Pirmosios instancijos teismas nustatė, kad šalys sudarė vartojimo pirkimo–pardavimo sutartį, ir nusprendė, kad automobilis negali būti pripažintas tinkamos kokybės, nes jis neatitinka įprastų tokioms prekėms keliamų kokybės reikalavimų ir pagrįstų ieškovo lūkesčių. Nagrinėtoje byloje automobilio trūkumai paaiškėjo per šešių mėnesių laikotarpį nuo jo pardavimo, tokiu atveju atsakovas turėjo pareigą teisme pateikti įrodymus, kad trūkumai atsirado dėl ieškovo netinkamo automobilio eksploatavimo, tačiau tokių įrodymų nepateikus jam teko atsakomybė už nustatytus trūkumus.

Teismas akcentavo, kad pardavėjas, parduodamas naudotą daiktą, pagal sutartį ir CK atsako už bet kokią neatitiktį, kuri buvo nuosavybės teisės perėjimo pirkėjui momentu, net ir tuo atveju, kai ji paaiškėja vėliau, t. y. pardavėjas užtikrina, kad parduodamas naudotas daiktas atitinka įprastus reikalavimus. Sprendžiant dėl parduodamo naudoto daikto kokybės, turi būti įvertinta, ar jį buvo galima naudoti pagal paskirtį ne tik pardavimo metu, bet ir tam tikrą laiką po to. Taip pat turi būti nustatyta, ar dėl natūralaus nusidėvėjimo parduodamo daikto kokybės pokytis, lyginant jį su analogišku nauju daiktu, yra savaime suprantamas, atsižvelgiant į naudojimo trukmę ir sąlygas.

Teismas konstatavo, kad tai, jog pirkėjas nepasinaudoja savo teise patikrinti perkamo naudoto daikto kokybę, nepanaikina pardavėjo atsakomybės už parduodamo naudoto daikto kokybę, jei įrodoma, kad sutarties sudarymo metu pirkėjas nežinojo arba negalėjo žinoti apie tokią neatitiktį. Daikto trūkumai, išaiškėję per 6 mėnesius nuo daikto perdavimo, laikomi buvusiais perdavimo metu, išskyrus atvejus, kai tai yra nesuderinama su daikto ar jo trūkumo pobūdžiu ir jeigu neįrodoma kitaip.

Pasisakydamas dėl pirkėjo pareigos informuoti pardavėją apie pastebėtus trūkumus Teismas pritarė apeliacinės instancijos teismui, kad pirkėjas netinkamai tai padarė pardavėją informuodamas tuo metu, kai jau buvo pradėti automobilio remonto darbai, dėl to pardavėjas neteko galimybės pats šalinti trūkumus (suremontuoti kitokiu būdu, už mažesnę kainą ir pan.). Tačiau apeliacinės instancijos teismas, pažymėjęs, kad automobilio trūkumai galėjo būti kokybiškai pašalinti patiriant mažesnes išlaidas (ar išvis jų nepatiriant), nepagrįstai nevertino šio klausimo, todėl, įvertinęs visas aplinkybes, Lietuvos Aukščiausiasis Teismas panaikino apeliacinės instancijos teismo sprendimą ir grąžino bylą nagrinėti iš naujo.

Šioje teisinėje apžvalgoje esanti informacija neturėtų būti vertinama kaip teisinė konsultacija. Tikslų reikalingų atlikti veiksmų planą ir teisinių paslaugų paketą, geriausiai atitinkantį kliento specifinę situaciją ir interesus, suteikiame privačioje teisinėje konsultacijoje, susisiekus elektroniniu paštu info@labex.lt, arba telefonu Nr. +370 699 49 188.