teisės normų apžvalga

Autoservisas privalo atsakyti už netinkamai atliktą automobilio remontą bei netinkamai suteiktą informaciją užsakovui

Automobilių savininkams neretai tenka susidurti su situacija, kai remonto paslaugas teikiantis asmuo ir/ar autoservisas atlieka perteklinius darbus, kurių atlikimas nesąlygojo gedimo pašalinimo ir už juos reikalauja susimokėti. Pasitaiko atvejų, kai automobilio savininkui nurodoma, kad problema yra vienoje dalyje, o ją pakeitus gedimas nedingsta.

Pažymėtina, kad automobilių remonto paslaugas teikiantys asmenys privalo iš karto ir tinkamai identifikuoti automobilio gedimą (atlikti diagnostiką), atitinkamai informuoti automobilio savininką ir neatlikti nereikalingų darbų ir/ar keisti tinkamai veikiančių automobilio komponentų. Autoservisui padarius klaidų nustatant tikruosius automobilio gedimus, už tai neturi atsakyti automobilio savininkas.

Remiantis CK 6.672 straipsnio 2 dalimi, vartojimo rangos teisinius santykius reguliuoja CK normos, reglamentuojančios vartojimo sutartis (CK XVIII1 skyrius), ir jos numato ypatumus, susijusius su vartojimo rangos teisinių santykių vartojimo pobūdžiu bei tokios sutarties šalių (verslininko ir vartotojo) nelygiavertiškumu. Vartojimo rangos santykiams kaip specialiosios normos taikomos CK XXXIII skyriaus antrojo skirsnio „Vartojimo ranga“ normos, o santykiams, kurių nurodytos normos nereglamentuoja, taikomos atskirų rangos rūšių normos. Teisiniams santykiams, kurių nereglamentuoja nei „Vartojimo rangos“, nei atskirų rangos rūšių normos, yra taikomos CK XXXIII skyriaus „Ranga“ pirmojo skirsnio „Bendrosios nuostatos“ normos.

CK 6.2286 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad, prieš sudarydamas vartojimo sutartį, kuri nėra nuotolinė ar ne prekybos patalpose sudaroma sutartis, verslininkas privalo aiškiai ir suprantamai suteikti vartotojui būtiną, teisingą, išsamią ir neklaidinančią informaciją valstybine kalba. Pareiga įrodyti, kad informacija pagal šį straipsnį yra suteikta vartotojui, tenka verslininkui (4 dalis). Verslininkas, neįvykdęs arba netinkamai įvykdęs pareigą suteikti informaciją vartotojui, turi atlyginti dėl to vartotojo patirtus nuostolius (5 dalis). CK 6.674 straipsnyje numatyta, kad rangovas iki sutarties sudarymo privalo suteikti užsakovui būtiną ir teisingą informaciją apie siūlomus darbus, jų rūšis, kainą, apmokėjimo formą, taip pat, jeigu užsakovas paprašo, kitus su sutartimi ir atliekamu darbu susijusius duomenis. Jeigu pagal atliekamų darbų pobūdį tai yra reikšminga, rangovas privalo nurodyti užsakovui konkretų asmenį, kuris atliks sutartyje nurodytą darbą. Užsakovas turi teisę nutraukti sutartį neapmokėdamas atliktų darbų bei reikalauti atlyginti nuostolius, jei dėl rangovo pateiktos informacijos nepakankamumo ar netikslumo buvo sudaryta sutartis atlikti darbą, pagal savo savybes neatitinkantį, ką užsakovas turėjo omenyje (CK 6.674 straipsnis). CK 6.645 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad rangovas iki sutarties sudarymo privalo suteikti užsakovui visą reikiamą informaciją, susijusią su darbų atlikimu, taip pat informaciją apie darbui atlikti būtinas medžiagas bei darbui atlikti reikalingą laiką.

Sprendžiant klausimą, ar atsakovė tinkamai įvykdė jai tekusią vartotojo (ieškovo) informavimo pareigą, privaloma vadovautis ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2016 m. vasario 1 d. įsakymu Nr. 2BE-45 patvirtintu Transporto priemonių techninio aptarnavimo ir remonto paslaugų teikimo tvarkos aprašu (toliau – ir Aprašas), kuriame, be kita ko, nurodyta, kad paslaugos užsakymo paraiškoje turi būti nurodyti transporto priemonės valdytojo nurodyti gedimai ir (ar) pageidavimai, pastabos (11.5 punktas), remontą atliekančio asmens numatytų teikti remonto darbų sąrašas (11.6 punktas), garantinės sąlygos ir garantijos terminas (11.9 punktas), remonto paslaugų bei transporto priemonės atsarginių dalių ir (ar) medžiagų preliminari kaina (11.10 punktas). Pagal Aprašo 12 punktą, paraiška užpildoma dviem egzemplioriais, iš kurių vienas turi likti transporto priemonės valdytojui. Pagal Aprašo 29 punktą, transporto priemonės valdytojas turi teisę: 29.1. savo nuožiūra įsigyti siūlomas remonto paslaugas; 29.2. gauti valstybine kalba informaciją apie siūlomas remonto paslaugas, jų kainas prieš jas įsigydamas; 29.3. pareikšti pretenziją remontą atliekančiam asmeniui dėl netinkamos remonto paslaugos teikimo tvarkos; 29.4. keisti savo nurodymus dėl remonto paslaugos teikimo ar kitų užsakymo sąlygų vykdymo, kai remonto paslauga jau teikiama, jeigu tokie pakeitimai techniniu ir technologiniu požiūriu yra įmanomi; 29.8. nemokėti už remonto paslaugą, suteiktą be jo sutikimo, jei nebuvo įforminta ar buvo netinkamai (nenurodyti visi Aprašo 12 punkte nurodyti duomenys) įforminta užsakymo paraiška, o jeigu už remonto paslaugą sumokėta – pareikalauti grąžinti sumokėtus pinigus arba jų dalį.

Taigi, autoservisui iš pradžių netinkamai nustačius automobilio gedimą ir atliktais darbais jo nepašalinus, netinkamai informavus užsakovą, atsakomybę už netinkamai suteiktas paslaugas turi prisiimti autoservisas, o užsakovas turi teisę į patirtų nuostolių atlyginimą.

Šioje teisinėje apžvalgoje esanti informacija neturėtų būti vertinama kaip teisinė konsultacija. Tikslų reikalingų atlikti veiksmų planą ir teisinių paslaugų paketą, geriausiai atitinkantį kliento specifinę situaciją ir interesus, suteikiame privačioje teisinėje konsultacijoje, susisiekus elektroniniu paštu info@labex.lt, arba telefonu Nr. +370 699 49 188.