teisės apžvalga
Elektroninė teismų sistema verslui. Privalumai ir trūkumai.
Praeitame straipsnyje LABEX Law firm aptarė procesinių dokumentų įteikimą VĮ “Registrų centras” juridinių asmenų registre (toliau – JAR) registruotu bendrovės buveinės adresu. Straipsnyje buvo paminėtas ir alternatyvus procesinių dokumentų įteikimo būdas – įteikimas elektroninių ryšių priemonėmis (LR CPK 122 str. 2 d.).
Įteikimas elektroninių ryšių priemonėmis yra itin naudingas bendrovėms, kurios JAR registruotu adresu realiai veiklos nevykdo ir pašto dėžutės netikrina, tačiau nori būti tinkamai informuotos apie jų atžvilgiu pradėtus teisminius procesus. Kita vertus, šis būdas reikalauja periodiškai tikrinti elektroninę pašto dėžutę ir Lietuvos elektroninių paslaugų portalo „e.teismas.lt“ (toliau tekste – EPP) sistemą.
Šioje apžvalgoje pateikiami atsakymai į klausimus, kada dokumentus teismai gali įteikti naudojantis elektroninių ryšių sistemomis ir kada dokumentai yra laikomi tinkamai įteiktais naudojantis elektroninių ryšių priemonėmis. Apžvalgoje taip pat pateikiami patarimai bendrovėms, kurios yra susikūrusios EPP sistemą, tačiau procesinius dokumentus pageidauja gauti registruotu buveinės adresu.
- Jeigu prisiregistravote EPP sistemoje ir joje sukūrėte paskyrą, teismai procesinius dokumentus įteiks per EPP sistemą.
Vadovaujantis LR CPK 175-1 str. 9 d., teismas procesinius dokumentus įteikia elektroninių ryšių priemonėmis, jeigu asmenys šio Kodekso nustatyta tvarka pageidavo procesinius dokumentus gauti elektroninių ryšių priemonėmis ir yra nurodę reikalingus kontaktinius duomenis.
Šiuo atveju „pageidavimas“ procesinius dokumentus gauti elektroninių ryšių priemonėmis teismų praktikoje laikomas asmens paskyros sukūrimas EPP sistemoje. Teismų praktikoje nurodoma, jog paslaugų gavėjas (šiuo atveju EPP sistema besinaudojantis asmuo) aktyvuodamas paskyrą (pirmą kartą prisijungia prie EPP sistemos ir autentifikuojasi nustatyta tvarka), patvirtina, kad susipažino su įstatymuose nurodytomis EPP sistemos taisyklėmis ir sutinka laikytis jų sąlygų (šiuo sutikimu kartu laikoma, kad paslaugų gavėjas sutiko gauti procesinius dokumentu jo paskyroje) (pvz. Vilniaus apygardos teismo 2018-06-07 nutartis civilinėje byloje Nr. 2S-2047-803/2018, Vilniaus apygardos teismo 2018-11-20 nutartis civilinėje byloje Nr. E2S-2925-614/2018).
Tai reiškia, jog asmuo, susikūręs paskyrą EPP sistemoje, automatiškai laikomas sutinkantis gauti procesinius dokumentus per EPP sistemos paskyrą. Todėl teismai tokiam asmeniui neprivalo procesinių dokumentų siųsti į jo buveinės adresą, kaip tai numatyta LR CPK 123 str. Teismai tokiam asmeniui procesinius dokumentus įteikia įkeldami juos į EPP sistemą. Apie EPP sistema įteikiamus procesinius dokumentus proceso dalyvis informuojamas elektroniniu pranešimu savo EPP paskyroje, o procesinio dokumento įteikimo diena laikoma po procesinio dokumento išsiuntimo per EPP dienos einanti darbo diena.
Papildomai pažymėtina, jog apie EPP sistema įteikiamus procesinius dokumentus proceso dalyvis informuojamas ir nurodytu elektroniniu paštu. Todėl kuriantis paskyrą EPP sistemoje rekomenduotina joje nurodyti aktyvų ir reguliariai prižiūrimą elektroninio pašto adresą.
- Ką daryti jeigu prisiregistravote EPP sistemoje ir susikūrėte paskyrą, tačiau procesinius dokumentus norite gauti į savo buveinės adresą.
Vadovaujantis Nacionalinės teismų administracijos direktoriaus 2013-06-21 įsakymu „Dėl Lietuvos Respublikos teismų viešųjų elektroninių paslaugų teikimo taisyklių patvirtinimo“ 37 p., paslaugų gavėjo paskyra deaktyvuojama inicijuojant paslaugų gavėjo paskyros deaktyvavimą paskyros nustatymuose pasirinkus paskyros deaktyvavimo funkciją.
Paslaugų gavėjo paskyra pilnai deaktyvuojama praėjus trisdešimt penkioms kalendorinėms dienoms nuo paskyros deaktyvavimo inicijavimo. Per šį laiko tarpą teismai vis dar turi teisę dokumentus įteikti per EPP sistemą.
Paskyra pilnai deaktyvuojama kai paslaugų gavėjo paskyros būsena EPP sistemoje pakeičiama į „baigiama deaktyvuoti“. Nuo šio momento teismai procesinius dokumentus privalo įteikinėti į buveinės adresą LR CPK 123 str. nustatyta tvarka.
Apibendrinant, svarbu žinoti:
- Asmuo, susikūręs paskyrą EPP sistemoje, automatiškai laikomas sutinkantis gauti procesinius dokumentus per EPP sistemos paskyrą. Todėl teismai tokiam asmeniui neprivalo procesinių dokumentų siųsti į jo buveinės adresą.
- Apie EPP sistema įteikiamus procesinius dokumentus proceso dalyvis informuojamas ir EPP paskyroje nurodytu elektroniniu paštu.
- Turint aktyvią EPP paskyrą, tačiau pageidaujant procesinius dokumentus gauti į savo buveinės adresą, EPP paskyrą reikia deaktyvuoti paskyros nustatymuose pasirinkus paskyros deaktyvavimo funkciją.
- Paskyra pilnai deaktyvuojama praėjus trisdešimt penkioms kalendorinėms dienoms nuo paskyros deaktyvavimo inicijavimo. Per šį laiko tarpą teismai vis dar turi teisę dokumentus įteikti per EPP sistemą.
Šioje teisinėje apžvalgoje esanti informacija neturėtų būti vertinama kaip teisinė konsultacija. Tikslų reikalingų atlikti veiksmų planą ir teisinių paslaugų paketą, geriausiai atitinkantį kliento specifinę situaciją ir interesus, suteikiame privačioje teisinėje konsultacijoje, susisiekus elektroniniu paštu info@labex.lt, arba telefonu Nr. +370 630 70 416