teisės apžvalga
Rangos sutarties kainos didinimas. Kaip tai įgyvendinti rangovui? Kada gali nesutikti užsakovas? Papildomos kliūtys viešuosiuose pirkimuose.
Praktikoje šiuo metu itin dažnai pasitaikanti situacija – rangos sutartyje numatyta fiksuota darbų kaina, tačiau sutarties įvykdymas rangovui stipriai pabrango (pvz. padidėjo statybos žaliavų kainą, išaugo subrangovo darbų kaštai ir pan.). Ar gali rangovas sutarties vykdymo metu iš užsakovo reikalauti padidinti rangos sutarties kainą? Ar viešųjų pirkimų konkursuose taikomos papildomos sąlygos?
Šioje apžvalgoje pateikiami išaiškinimai, kada rangovas turi teisę reikalauti sutarties kainos padidinimo ir kaip užsakovui nuspręsti, ar rangovo sutarties kainos didinimo prašymas yra pagrįstas.
Teismų praktikoje aiškinama, jog esminė statybos rangos sutarties sąlyga – šalių susitarimas dėl darbų kainos. Statybos rangos sutartyje nustačius konkrečią kainą, įstatyme neįtvirtinta galimybės jos keisti nei didinant, nei mažinant. Fiksuotą sutarties kainą draudžiama keisti net ir tais atvejais, kai rangos sutarties sudarymo momentu nebuvo galima tiksliai numatyti viso darbų kiekio ir/ar visų darbams atlikti būtinų išlaidų.
Tokia teismų praktika grindžiama pagrinde tuo, jog rangovas statybos rangos sutartyje paprastai veikia kaip profesionalas, vykdydamas savo verslą, todėl įstatymo jam nustatyta didesnė atsakomybė negu užsakovui už tinkamą sutarties objekte reikalingų atliktų darbų apimties ir kainos įsivertinimą. Be to, taip užtikrinama šalių interesų pusiausvyra, drausminami statybos proceso dalyviai ir kt.
Tiesa, yra išimčių iš šios taisyklės. Tai atvejai, kuomet atliekant statybos rangos darbus padidėja statyboms reikalingų paslaugų/produktų kaina:
- Kai rangovo tiekiamų medžiagų ar įrenginių kaina arba paslaugų, kurias rangovui teikia tretieji asmenys, kaina padidėja iš esmės ir šio kainų padidėjimo rangovas negalėjo numatyti rangos sutarties sudarymo momentu, rangovas turi teisę reikalauti padidinti darbų kainą arba nutraukti sutartį (LR CK 6.653 str. 6 d.);
- Rangovas, taip pat, turi teisę reikalauti perskaičiuoti sutarties kainą, jeigu dėl ne nuo jo priklausančių aplinkybių faktiškai statybos darbų kaina padidėjo daugiau kaip penkiolika procentų (LR CK 6.685 str. 2 d.).
Tačiau, galimybė keisti (didinti) rangos sutartyje sulygtą darbų kainą aukščiau nurodytais atvejais galima tik tada, kai:
- aplinkybės atsiranda arba rangovui tampa žinomos po sutarties sudarymo;
- tų aplinkybių rangovas sutarties sudarymo metu negalėjo protingai numatyti;
- tų aplinkybių rangovas negali kontroliuoti;
- rangovas nebuvo prisiėmęs tų aplinkybių atsiradimo rizikos.
Rangovui siekiant, kad sutarties kaina būtų padidinta būtina įrodyti visas aukščiau nurodytas išimtines aplinkybes. Praktikoje ginčui persikėlus į teismą dažniausiai sprendžiama, ar rangovas turėjo galimybes numatyti statybos produktų kainų kilimą, ar galėjo iš anksto pasirūpinti medžiagų įsigijimu, ar buvo sumokėtas avansas medžiagoms įsigyti ir pan.
Pastaba: šios sąlygos taikomos tik tais atvejais, kai vykdoma ta pati šalių sudaryta sutartis, t. y. vykdoma pradinė darbų apimtis, bet ne atliekami papildomi darbai, kurie aiškiai išeina už pradinio šalių susitarimo ribų.
Atkreiptinas dėmesys viešųjų pirkimų dalyviams – viešuosiuose pirkimuose sutarties kainos didinimas yra leidžiamas, tačiau tam keliami papildomi kriterijai. Pirkimo sutartis gali būti keičiama, kai pakeitimo būtinybė atsirado dėl aplinkybių, kurių protinga ir apdairi perkančioji organizacija negalėjo numatyti, ir kai kartu yra šios sąlygos:
- pakeitimas iš esmės nepakeičia pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pobūdžio;
- atskiro pakeitimo vertė neviršija 50 procentų, o bendra atskirų pakeitimų pagal šį punktą vertė – 100 procentų pradinės pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties vertės.
Visgi, pirkimo sutarties pakeitimas jos galiojimo laikotarpiu negalimas, kai:
- pakeitimu nustatoma nauja sąlyga, kurią įtraukus į pradinį pirkimą būtų galima priimti kitų kandidatų paraiškų, dalyvių pasiūlymų ar pirkimas sudomintų daugiau tiekėjų;
- dėl pakeitimo ekonominė pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pusiausvyra pasikeičia tiekėjo, su kuriuo sudaryta ši sutartis, naudai taip, kaip nebuvo aptarta pradinėje sutartyje;
- dėl pakeitimo labai padidėja pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties apimtis;
- kai tiekėją, su kuriuo sudaryta pirkimo sutartis ar preliminarioji sutartis, pakeičia naujas tiekėjas dėl kitų priežasčių, negu šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytos priežastys.
Taigi, jei statybos rangos sutartis buvo sudaryta viešojo pirkimo būdu, sutarties kainos keitimui rangovas turi atitikti ne tik aukščiau išvardintus LR CK reikalavimus, bet ir papildomus reikalavimus taikomus viešojo pirkimo sutartims.
Apibendrinant, rangovams siekiant gauti sutarties kainos padidinimą, rekomenduojame:
- kreipiantis į užsakovą dėl sutarties kainos padidinimo, pagrįsti, jog rangovas atitinka aukščiau išvardintus kriterijus dėl sutarties kainos padidinimo;
- statybos rangos sutartyse aiškiai aptarti kainos didinimo/mažinimo tvarką bei atsakingai vertinti rinkos svyravimus prieš pasirašant rangos sutartį ir pradedant darbus.
Atitinkamai, užsakovams norint išvengti sutarties kainos didinimo, rekomenduojame:
- įvertinti, ar rangovas atitinka visus įstatyme numatytus kriterijus sutarties kainos didinimui;
- sutartyse įtraukti sąlygą, jog žaliavų ar paslaugų pabrangimo riziką prisiima rangovas;
- sutartyje numatyti aiškią kainos keitimo tvarką, kuri atitiktų užsakovo interesus.
Šioje teisinėje apžvalgoje esanti informacija neturėtų būti vertinama kaip teisinė konsultacija. Tikslų reikalingų atlikti veiksmų planą ir teisinių paslaugų paketą, geriausiai atitinkantį kliento specifinę situaciją ir interesus, suteikiame privačioje teisinėje konsultacijoje, susisiekus elektroniniu paštu info@labex.lt, arba telefonu Nr. +370 630 70 416.